De tre I'er
Når man tænker sansestimulation har man alt for ofte fokus alene på aktiviteter - men det er kun én ud af flere arenaer, hvor man kan stimulere.
Formålet er at skabe opmærksomhed omkring tre arenaer for sansestimulation:
Intervention
Med 'intervention' menes en særlig og afgrænset indsats, ofte noget man "går til'. Det kan være sansestimulation gennem ridning, svømning, musik, fysioterapi, snoezelen m.v.
Indlejring
Med 'indlejring' menes, at stimulationen enten allerede eksisterer i en særlig situation - eller at man pædagogisk kan forstærke den. Det kan være
- en kop kaffe, som står og dufter, inden borgeren står op.
- produkter til personlig hygiejne, som kan være særligt duftende eller have en særlig konsistens eller overflade.
- regnvejr
- særligt varieret underlag på gåture (skovbund, græs, asfalt)
Med andre ord: Man tænker: "Hvordan kan jeg sansestimulere, ved at tænke den ønskede stimulation ind i det, vi gør i forvejen".
Interaktion
Med "Interaktion" menes den - ofte ubevidste - stimulation, som opstår, når hovedpersonen har kontakt med et personale eller andre.
Er den, som borgeren interagerer med
- meget hurtig i sine bevægelser - eller rolig, måske ligefrem lidt træg i det?
- er hun meget talende eller tavs?
- livlig eller begrænset mimik og gestik?
- enstonig eller varieret stemmemelodi?
Brug oversigtplanchen til enten at udforske muligheder på hele paletten - eller til at se, om nogle af de tre arenaer trænger til at blive skruet op for.
(Ovenstående beskrivelse handler om at bruge oversigtsplanchen til at øge stimulationen. Men den kan naturligvis også anvendes i forhold til at undersøge skærmningsmuligheder for personer med sårbare eller overreagerende sanser
Intervention
Med 'intervention' menes en særlig og afgrænset indsats, ofte noget man "går til'. Det kan være sansestimulation gennem ridning, svømning, musik, fysioterapi, snoezelen m.v.
Indlejring
Med 'indlejring' menes, at stimulationen enten allerede eksisterer i en særlig situation - eller at man pædagogisk kan forstærke den. Det kan være
- en kop kaffe, som står og dufter, inden borgeren står op.
- produkter til personlig hygiejne, som kan være særligt duftende eller have en særlig konsistens eller overflade.
- regnvejr
- særligt varieret underlag på gåture (skovbund, græs, asfalt)
Med andre ord: Man tænker: "Hvordan kan jeg sansestimulere, ved at tænke den ønskede stimulation ind i det, vi gør i forvejen".
Interaktion
Med "Interaktion" menes den - ofte ubevidste - stimulation, som opstår, når hovedpersonen har kontakt med et personale eller andre.
Er den, som borgeren interagerer med
- meget hurtig i sine bevægelser - eller rolig, måske ligefrem lidt træg i det?
- er hun meget talende eller tavs?
- livlig eller begrænset mimik og gestik?
- enstonig eller varieret stemmemelodi?
Brug oversigtplanchen til enten at udforske muligheder på hele paletten - eller til at se, om nogle af de tre arenaer trænger til at blive skruet op for.
(Ovenstående beskrivelse handler om at bruge oversigtsplanchen til at øge stimulationen. Men den kan naturligvis også anvendes i forhold til at undersøge skærmningsmuligheder for personer med sårbare eller overreagerende sanser
Opdateret