Observationsplanlægning
Her gælder det, at jo mere præcis man er til at svare på de øverste spørgsmål, jo lettere bliver det, når man kommer lidt ned ad skemaet. Det kan derfor godt betale sig at prioritere spørgsmål 1 - 2 og 4. Hvis man har en time til rådighed, er det erfaringen at man sagtens kan bruge 2/3 af tiden på dette og stadig nå i mål.
1. Pædagogisk tema
Her drøfter man, hvad det overordnede tema er. Lad os sige, at man vil undersøge hvorfor en borger, er blevet sværere og sværere at motivere at gå til ridning efter at ledsageren er holdt op - og dette selv om ridning tidligere har været særdeles motiverende for hende. Hun har selv svært ved at sætte ord på det.
Her bliver man tvunget til at arbejde sig dybere ind mod sagens kerne: Er det selve ridningsaktiviteten, som er temaet? Er det borgerens motivation som sådan, der har forandret sig? Er der en usikkerhed i forhold til at bevæge sig udenfor uden ledsager - og har det at gøre med en mere usikker gangfunktion?
Denne disciplinering skaber afgrænsning og gør det enkle skridt lidt lettere. Lad os sige, at vi nu vil undersøge om det er usikkerheden ved at gå uden ledsager, der er er grundantagelsen. Hvis det viser sig, at observationen ikke giver noget brugbart, kan man undersøge om man skal tage fat i et af de andre temaer.
2. Formål med observationsprojektet
Det første formål vil næsten altid være en eller anden afklaring. Vi vil gerne undersøge, om det handler om usikkerhed ved at gå alene. Det andet formål er: Hvad vil vi bruge den viden til? Eksempelvis til at finde ud af, hvordan man støtter hende bedst i denne situation.
3. Forberedende iagttagelser
Her handler det om at læse op på journalen: Er vi sikre på, at det hænger sammen med ledsagelsen - eller er der tegn på, at hun har sagt fra i forhold til lignende aktiviteter? Er der nogen, der ved noget mere end vi gør? Kan vi spørge om lov til at tale med ledsageren?
4. Indikatorer på temaet
Indikatorer er i denne sammenhæng adfærd, som peger hen på usikkerhed: Hvordan viser borgeren helt konkret, når hun er usikker i det hele taget? Bevægelser? Særlige ord? Resignerer hun eller søger hun hjælp? Hvordan kan man se det - og gør det en forskel, hvis personalet følger hende til ridning i stedet for ledsageren?
Dette afsnit er særdeles vigtigt, fordi det er indikatorerne, som hele det efterfølgende observationsforløb kommer til at handle om. De er samtidigt med til at undgå endeløs prosa i dokumentationen, fordi man forlods har defineret, hvad man kigger efter. I mange tilfælde vil man kunne bruge en afkrydsningsløsning i stedet for prosa.
5.Observationsstrategi
Her fastlægger man alle elementer: Hvem skal observere? Hvor i journaliseringssystemet skal man dokumentere? Er der tidspunkter, som vi særligt er interesserede i? Er der særlige arenaer, som vi er interesserede i - bolig, beskæftigelse eller i aktiviteter.
6.Observationsform
Hvilken form vil det være mest hensigtsmæssigt at anvende her? Skal vi lave en afkrydsningsliste i forhold til, om man ser adfærdsindikatorerne eller ej? Skal vi beskrive tre situationer og bede kollegerne sætte kryds ved den, der ligner den reelle situation mest? Eller skal vi skrive en hjælpetekst og bede kollegerne beskrive med deres egne ord, hvad det er, de ser?
Her drøfter man, hvad det overordnede tema er. Lad os sige, at man vil undersøge hvorfor en borger, er blevet sværere og sværere at motivere at gå til ridning efter at ledsageren er holdt op - og dette selv om ridning tidligere har været særdeles motiverende for hende. Hun har selv svært ved at sætte ord på det.
Her bliver man tvunget til at arbejde sig dybere ind mod sagens kerne: Er det selve ridningsaktiviteten, som er temaet? Er det borgerens motivation som sådan, der har forandret sig? Er der en usikkerhed i forhold til at bevæge sig udenfor uden ledsager - og har det at gøre med en mere usikker gangfunktion?
Denne disciplinering skaber afgrænsning og gør det enkle skridt lidt lettere. Lad os sige, at vi nu vil undersøge om det er usikkerheden ved at gå uden ledsager, der er er grundantagelsen. Hvis det viser sig, at observationen ikke giver noget brugbart, kan man undersøge om man skal tage fat i et af de andre temaer.
2. Formål med observationsprojektet
Det første formål vil næsten altid være en eller anden afklaring. Vi vil gerne undersøge, om det handler om usikkerhed ved at gå alene. Det andet formål er: Hvad vil vi bruge den viden til? Eksempelvis til at finde ud af, hvordan man støtter hende bedst i denne situation.
3. Forberedende iagttagelser
Her handler det om at læse op på journalen: Er vi sikre på, at det hænger sammen med ledsagelsen - eller er der tegn på, at hun har sagt fra i forhold til lignende aktiviteter? Er der nogen, der ved noget mere end vi gør? Kan vi spørge om lov til at tale med ledsageren?
4. Indikatorer på temaet
Indikatorer er i denne sammenhæng adfærd, som peger hen på usikkerhed: Hvordan viser borgeren helt konkret, når hun er usikker i det hele taget? Bevægelser? Særlige ord? Resignerer hun eller søger hun hjælp? Hvordan kan man se det - og gør det en forskel, hvis personalet følger hende til ridning i stedet for ledsageren?
Dette afsnit er særdeles vigtigt, fordi det er indikatorerne, som hele det efterfølgende observationsforløb kommer til at handle om. De er samtidigt med til at undgå endeløs prosa i dokumentationen, fordi man forlods har defineret, hvad man kigger efter. I mange tilfælde vil man kunne bruge en afkrydsningsløsning i stedet for prosa.
5.Observationsstrategi
Her fastlægger man alle elementer: Hvem skal observere? Hvor i journaliseringssystemet skal man dokumentere? Er der tidspunkter, som vi særligt er interesserede i? Er der særlige arenaer, som vi er interesserede i - bolig, beskæftigelse eller i aktiviteter.
6.Observationsform
Hvilken form vil det være mest hensigtsmæssigt at anvende her? Skal vi lave en afkrydsningsliste i forhold til, om man ser adfærdsindikatorerne eller ej? Skal vi beskrive tre situationer og bede kollegerne sætte kryds ved den, der ligner den reelle situation mest? Eller skal vi skrive en hjælpetekst og bede kollegerne beskrive med deres egne ord, hvad det er, de ser?
Opdateret