Epilepsi
25-30 % af alle mennesker med udviklingshandicap, og mere end 70 % af mennesker med et svært udviklingshandicap, har epilepsi. Som regel vil både epilepsien og udviklingshandicappet være forårsaget af den samme tilgrundliggende beskadigelse af hjernen.
Hyppige anfald og især hyppige generaliserede krampeanfald gennem flere år kan skade hjernefunktionen generelt. Dette kan medføre, at personen stagnerer i sin udvikling eller taber daglige færdigheder. Samtidig kan en voldsom udtrætning finde sted, som kan forværre tilstanden, hvis man som personale ikke er opmærksom på det.
Afhængig af, hvilken type anfald, der er tale om, kan det minde om tilstande, som vi ser hos borgeren i andre sammenhænge. Det kan være træthed, kontaktløshed, usammenhængende tale og bevægelsesmønstre, der virker fremmede, hvilket ikke er usædvanligt at se hos mennesker med udviklingshandicap. Vi kan bidrage med viden om, hvordan forskellige typer af anfald ser ud – og viden om hvad man skal være særligt opmærksom på, når det drejer sig om mennesker med et udviklingshandicap.
Personer med samtidig epilepsi og udviklingshandicap kan have særlige kommunikative og kognitive udfordringer. Derudover kan de have udfordringer med at indtage den anfaldsforebyggende medicin.
Hyppige anfald og især hyppige generaliserede krampeanfald gennem flere år kan skade hjernefunktionen generelt. Dette kan medføre, at personen stagnerer i sin udvikling eller taber daglige færdigheder. Samtidig kan en voldsom udtrætning finde sted, som kan forværre tilstanden, hvis man som personale ikke er opmærksom på det.
Afhængig af, hvilken type anfald, der er tale om, kan det minde om tilstande, som vi ser hos borgeren i andre sammenhænge. Det kan være træthed, kontaktløshed, usammenhængende tale og bevægelsesmønstre, der virker fremmede, hvilket ikke er usædvanligt at se hos mennesker med udviklingshandicap. Vi kan bidrage med viden om, hvordan forskellige typer af anfald ser ud – og viden om hvad man skal være særligt opmærksom på, når det drejer sig om mennesker med et udviklingshandicap.
Personer med samtidig epilepsi og udviklingshandicap kan have særlige kommunikative og kognitive udfordringer. Derudover kan de have udfordringer med at indtage den anfaldsforebyggende medicin.
Undervisningen opbygges med viden om:
- Hvad er epilepsi? Observationer, årsager, forekomst?
- Anfaldstyper.
- Introduktion til forebyggende behandling med særligt fokus på medicinsk behandling.
- Førstehjælp ved epileptisk anfald, herunder principper for akut behandling.
- Anfaldsobservationer, beskrivelse og registrering.
- Når anfald ikke er epilepsi.
- Udfordringer i hverdagen.
Med dette afsæt introducerer vi fagpersonerne til at få øje på evt. epilepsi hos borgere med udviklingshandicap, så borgeren får den rette behandling.
Viden om epilepsi kan bruges af fagpersoner, som har et godt kendskab til borgeren. Denne viden kan understøtte en faglig systematik, og bibringe medarbejderen en vis træning i observation og dokumentation.
For yderligere information
Opdateret