Mentalisering
Man kan forstå begrebet ”mentalisering” som udtryk for en følelsesmæssig modning, der begynder at konsolidere sig i skolealderen. Samtidig er denne evne lidt af et livsprojekt for de fleste af os - at udvikle, forfine og instrumentalisere. I de første 5 -6 år af vores liv forsøger vi at få styr på, hvordan emotionelle bevægelser, der sker i os selv, hænger sammen med den verden, vi befinder os i - og de andre, der beboer den. Man taler om ”præmentalisering” – endnu ikke emotionelt modnede måder at forstå verden på.
Mennesker med udviklingshandicap ser ofte omverdenen gennem dette præmentaliserede lys – det ligger netop indlejret i, at mentalisering relaterer sig til den enkeltes modning. Af denne grund kan det være meget svært for nogle i målgruppen at forstå personalets og andres intentioner. Dette kan skabe mange sociale forbistringer og misforståelser, især hvis personalets egen mentalisering hopper af på grund af belastninger eller manglende viden.
Undervisning i mentalisering er indbygget i Sødisbakkes Neuropædagogiske Uddannelse – men kan indbygges som element i forskellige typer af temadage – dog minimum som tre sammenhængende timer.
Mennesker med udviklingshandicap ser ofte omverdenen gennem dette præmentaliserede lys – det ligger netop indlejret i, at mentalisering relaterer sig til den enkeltes modning. Af denne grund kan det være meget svært for nogle i målgruppen at forstå personalets og andres intentioner. Dette kan skabe mange sociale forbistringer og misforståelser, især hvis personalets egen mentalisering hopper af på grund af belastninger eller manglende viden.
Undervisning i mentalisering er indbygget i Sødisbakkes Neuropædagogiske Uddannelse – men kan indbygges som element i forskellige typer af temadage – dog minimum som tre sammenhængende timer.
For yderligere information
Mail
annf@rn.dk
Kontakt
Ann Nedergård Frederiksen
Leder af Professions- og Ledelsessekretariatet
Telefon
29 13 35 94Opdateret