Tilknytning
Tilknytningsteori handler om, hvordan mennesket udvikler sig følelsesmæssigt.
Mennesker med udviklingshandicap kan opleve tryghed i tilknytningen - og det stiller dem godt i forhold til kommunikation, social motivation og til at modtage støtte og til at begynde et voksenliv trods udviklingshandicappet.
Men mennesker med udviklingshandicap kan også udvikle utryghed, ambivalens eller kaos i deres tilknytningsrelationer. Nogle kan være prægede af fattigdom og hårde opvækstbetingelser. Andre igen kan være prægede af bristede forventninger om et andet slags barn og et familieliv, som tog en uventet drejning.
Pædagogisk personale, der arbejder relationsorienteret for udviklingshandicappede med tilknytningsvanskeligheder, har en særlig både faglig og personlig udfordring. Først og fremmest skal man forstå, at personens tilknytningsmønstre kan vise sig som vrede, afmagt, tristhed og adskillelsesangst, når personalet skal noget andet. Det kan føles personligt, men det er ikke personligt.
På et kursus vil vi beskrive de tilgange, som vi har positive erfaringer med i arbejdet med tilknytning.
Kontakt
Ann Nedergård Frederiksen
Leder af Professions- og Ledelsessekretariatet
Telefon
29 13 35 94Opdateret